取り扱う話題の豊富な英語学の中でも、英語と日本語を中心に様々な言語現象を観察しながら、認知科学としての文法理論のあり方について考えることに関心があります。私たちが「ことばがわかる(ようになる)」というのは一体どういうことであるのか、豊かな資料をときほぐして、そのからくりの断片を拾い集めるような考察が好きです。
そのほか、学校英文法についても興味を持っています。中学校・高校で悪名の高い「英文法」ですが、実はコミュニケーション能力の育成に避けて通れないだけでなく、予想外に役に立つ情報が実際はたくさんある、ということがあまり知られていません。演習やゼミでは、英語そのものの勉強をしながら、学校英文法の改善策について、語学的な見地から積極的に考察するという訓練も行っております。
「へえー!なるほど!それはおもしろいね!」と言えるような発見について、きちんとした手続きで表現する、というのがゼミ2年間の目標です。学術性への誠意を持って精進するのはもちろんですが、「2年間苦労はあったが、おもしろかった」と思って皆さんが修了できるように、私自身精一杯努力したいと思っております。修論の例を以下に挙げておきます。
【修士論文】
Kishi, Michiko (1995) ‘Towards a Cognitive Model of Resultative Constructions’
Nishita, Masami (1996) ‘The Function and Behaviour of Cleft Sentences’
Yamamoto, Yasuhito (1997) ‘Semantics and Pragmatics of There Constructions in English’
Eto, Hiroaki (1998) ‘The Ground of Negation: The Structure of External Negation’
Okimori, Norihito (1999) ‘A Semantic and Pragmatic Study of the Light Verb Construction in English —with Special Reference to ‘have’—’
Miki, Takayuki (2000) ‘A Study of English Imperatives —with a Focus on the Determination of Illocutionary Forces—
Asada, Masaki (2001) ‘Teaching Subjunctive to Japanese Learners of English: A Linguistic Perspective’
Haruyama, Tadasho (2001) ‘On the Light Verb Construction with ‘give’ ’
Sanada, Hirokazu (2002) ‘A New Perspective on ‘Make-Causative’ in School Grammar’
Osawa, Shinya (2003) ‘A Study of the Comparative Constructions with ‘no more…than’ in School Grammar from a Linguistic Perspective’
Kawanishi, Naoko (2004) ‘Semantics and Pragmatics of the Present Perfect: Towards a Better Explanation for Junior High School Students’
Maeno, Takayo (2005) ‘S Study of Onomatopoeias in English’
Moriwaki, Hanako (2007) ‘The ‘no less…than’ Construction: Semantics and Pragmatics’
Tanaka, Rie (2008) ‘The Meaning and Use of ‘be to’ ’
Tomomoto, Aya (2009) ‘The ‘as〜as’ Construction: Focusing on the Meaning of Equality’
Koike, Nagisa (2010) ‘The Discourse Functions of the English Present Perfect’
Sasada, Taku (2010) ‘The ‘pretty Construction’ in English’ ’
Fuzalov, Ahmadhon (2011) ‘Contractive Study of Uzbek and English Copula: Towards Better Pedagogical Grammar’
Furikado, Harumi (2012) ‘On the Participial Construction in English – With a Special Focus on Syntactic Positions’
Narisawa, Hanaka (2012) ‘Modality of ‘emotional should’’ ’
Ogura, Yuya (2013) ‘A prosodic feature of Japanese learners of English – focusing on sentences beginning with pronouns−
Okamoto, Masao (2013) ‘Analysis of Multi-Party Conversation in Foreign Language Activity’
Masuda, Moe (2913) ‘The Pragmatic Use of ‘but’ ’